BUKU | Napak Tilas Sejarah Dari Bukit Siguntang ke Kepulauan Riau dan Tanah Semenanjung

Napak Tilas Sejarah Dari Bukit Siguntang ke Kepulauan Riau dan Tanah Semenanjung

Penulis:  Samson Rambah Pasir, dkk.
Tahun Terbit: November 2023
Jumlah halaman: viii + 144 halaman
ISBN: 978-623-88739-3-7
Penerbit: Focus Publishing Intermedia

 

DISKRIPSI BUKU

MENAPAK-tilasi sejarah Melayu yang bermula dari Bukit Siguntang Mahameru sampai ke Kepulauan Riau dan Tanah Semenanjung sangat menarik. Raja Iskandar Zulkarnain — antara mitos dan fakta — didedahkan sedemikian rupa dalam korpus panjang sejarah Melayu.

Sang Sapurba yang merupakan zuriat atau keturunan Iskandar Zulkarnain, turun dari Bukit Siguntang, Palembang, dan sampai di Kerajaan Bentan, Kepulauan Riau. Lalu putranya Sang Nila Utama menjadi tokoh penting sebagai leluhur raja-raja Melayu yang memerintah di Kepulauan Riau dan Tanah Semenanjung.

Kehadiran Laksamana Bentan Megat Seri Rama dalam lakonan sejarah, bagaikan pendulum waktu yang merubah susur-galur raja-raja Melayu di kawasan ini. Bermula dari tragedi terbunuhnya Sultan Mahmud Mangkat Dijulang yang disinyalir tidak memiliki keturunan. Kegaduhan yang berawal dari konspirasi politik di istana Bendahara dengan Megar Seri Rama sebagai ‘batu api’. Sebagaimana yang kita ketahui, keturunan Bendahara selanjutnya menjadi sultan di kerajaan sebentang Kepulauan Riau dan Tanah Semenanjung.

Buku bertajuk Napak Tilas Sejarah dari Bukit Siguntang ke Kepulauan Riau dan Tanah Semenanjung ini menarik dibaca oleh peminat sejarah dan penggiat Melayu- bahkan gen z dan milenial -karena disajikan dengan bahasa yang mudah dipahami tanpa kehilangan kandungannya sebagai karya ilmiah. ~